![]() ZOO Dvůr Králové typ: Zoo okres: Trutnov |
![]() Skleník Fata Morgana typ: Skleník okres: Hlavní město Praha |
![]() Kratochvílova rozhledna typ: Rozhledna okres: Litoměřice |
![]() Nadějkov typ: Zámek okres: Tábor |
![]() Tábor typ: Rozhledna okres: Semily |
běhací (101) | do vlaku (1) | biologická (13) | |
stolní (33) | házení kamínky (26) | bojová (75) | |
házení míčem (120) | házení šipkami (20) | házení vším možným (24) | |
herecká (42) | honička (44) | inteligentní (85) | |
s kuličkami (11) | na plavidlech (18) | na pochodu (41) | |
noční (33) | obratnostní (108) | odhadovací (10) | |
ojedinělá (107) | orientační (44) | papírková (27) | |
poslepu (87) | postřehová (92) | pouťová atrakce (17) | |
praktická (22) | pro pobavení (27) | psycho hra (7) | |
se slovy (54) | smyslová (50) | sportovní (17) | |
taneční (13) | umělecká (29) | úpolová (63) | |
vědomostní (15) | vodní běhání (13) | vodní (59) | |
výlet pro předškoláky (5) | zimní (19) | zimní sportování (11) | |
zručnostní (16) |
1. Ano-ne
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | po celou výpravu |
Místo hry: | v přírodě |
Pomůcky: | 7 kartiček na hráče |
Kdo vložil: |
SUNicko |
Popis: |
Na začátku výpravy rozdáme každému dítěti 7 kartiček, životů. Potom všem sdělíme, že po celou výpravu nesmí říci slovo ano či ne. Pokud tak učiní, odevzdají jednu kartičku tomu, kdo na jejich prohřešek první upozornil (popřípadě vedoucímu). Ten, kdo má na konci výpravy nejvíce kartiček, zvítězil.
Hru lze obměnit tak, že zakážeme slova kde, kdy, proč a jak nebo jméno některého z vedoucích. Zakázaných slov by měl být zapamatovatelný počet.
|
2. Barvy aut
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | libovolná |
Místo hry: | na silnici |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
Venca |
Popis: |
Až půjdete na méně rušné silnici a v protisměru nebude vidět žádné auto, hádejte, jakou barvu bude mít vůz, který se proti vám vynoří jako první. Kdo uhodne, dostane bod.
|
3. Boj o medvěda
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | dlouhodobá |
Místo hry: | všude |
Pomůcky: | různobarevné papírky, razítko |
Kdo vložil: |
raywoman |
Popis: |
Vedoucí nastříhal z různobarevných papírků proužky 7x2 cm. Na třetinu z celkového počtu natiskne 3 medvědy, na druhou třetinu dva a na poslední jen jednoho. Těchto papírků pak využije k okamžitému a hmatatelnému odměňování hráčů za malé soutěže (lepší než fiktivní body). Aby závodnická horečka neopadla po obsazení prvních třech míst, zavedeme dodatečné pravidlo. Kdo bude poslední, musí vedoucímu vrátit jeden lístek, který získal v některém z předchozích závodů.
|
4. Bonbónové hledání
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | libovolná |
Místo hry: | jakákoli cesta |
Pomůcky: | 1 balíček bonbónů na 3 km |
Kdo vložil: |
Hadati |
Popis: |
Vedoucí družiny jde napřed a cestu značí obvyklými pochodovými značkami. Až ujde 100 až 200 m, nechá na cestě značku ?Dopis ukryt tímto směrem". Počet kamínků či větviček říká, kolik je k dopisu asi kroků. Značce však něco chybí, směrová šipka. Družina jde po cestě pět minut za vedoucím, drží se po hromadě a hledá dopisy (bonbóny). Dokud není bonbón objeven, nikdo nesmí jít dál.
|
5. Bouřka
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | 1 min |
Místo hry: | kdekoli |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
Šaras |
Popis: |
Vedoucí se znenadání zastaví a zvolá: ?Bouřka na deset!" To je signál pro hráče, aby se do deseti vteřin schovali tak, aby nebyli vidět z cesty. Vedoucí se zatím nikam nedívá a nahlas počítá do deseti. Potom začne pozorně, jen očima, zkoumat terén. Koho z místa uvidí, získá j eden trestný bod. Potom se pokračuje v pochodu. V průběhu pochodu může ohlásit bouřku (nejméně na 6) každý.
|
6. Hledání kolíků II.
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | družinky 8-13 |
Trvání hry: | max. 30 min |
Místo hry: | kdekoli |
Pomůcky: | 20 dřevěných kolíků |
Kdo vložil: |
Berby |
Popis: |
Na vyznačený úsek cesty zapícháme kolíky rozlišené dle družin. Družinky jdou a hledají. První, kdo najde všechny kolíky, vítězí.
|
7. Hledání písmen II.
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | delší |
Místo hry: | kdekoli |
Pomůcky: | lístečky, zápisníky, tužky |
Kdo vložil: |
Benny |
Popis: |
Připravte si řadu malých lístečků a napište na ně různá slova. Na každém lístečku bude vždy jedno písmeno. Při vycházce v terénu jděte před hráči v takovém odstupu, aby vás neviděli, a lístečky s písmeny klaďte na cestě a vjejí blízkosti.. Každé písmeno by mělo být vidět, anižby na ně museli hráči sáhnout či odbočit z cesty. Písmena klaďte přesně tak, jak jsou ve slovech za sebou (poznamenejte si na rub kartiček jejich pořadové číslo). Hráči vyjdou několik minut za vedoucím. Každý má zápisník a poznamenává si jednotlivá písmena, která po cestě spatřil. Dělá to nenápadně, aby neupozornil na polohu písmene soupeře. Kdo vyluští z objevených písmen nejvíce slov, vítězí.
|
8. Hledání při zpáteční cestě
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | při zpáteční cestě |
Místo hry: | kdekoli |
Pomůcky: | asi 50 očíslovaných papírků |
Kdo vložil: |
Larry |
Popis: |
Vedoucí schovává cestou papírové kartičky. Pro jejich úkryty vybírá významnější místa. Jeden lístek dá za dopravní značku, druhý odloží na můstku, třetí vsune do duté trubky. Hráči vedoucího sledují a snaží se zapamatovat si místa, kde jsou lístky schovány. Navečer, když se družstvo vrací z výletu, hráči soutěží, kdo najde více lístků. Nikdo se nesmí vzdálit od vedoucího víc než na 20 m.
|
9. Hra na kopci
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | do 15 min |
Místo hry: | na kopci |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
frkotik |
Popis: |
Zastavte se na kopci s dobrým rozhledem. Dejte dětem prohlédnout kraj inu, ať se dobře orientují v mapě. Potom je odveďte tam, odkud již není rozhled a dejte jim z paměti popsat pozorovanou krajinu. Ptejte se na polohu lesíků a vesnic, nápadných bodů, křížků, kostelů a komínů.
|
10. Hra se šatnovými lístky
|
|
Typ hry: | na pochodu |
Počet hráčů: | dohromady |
Trvání hry: | libovolná |
Místo hry: | lesní cesta |
Pomůcky: | lístečky |
Kdo vložil: |
Jessie |
Popis: |
Vedoucí jde při pochodu po lesní cestě vpředu před oddílem a to tak, aby ho hráči neviděli. Cestou schovává v těsné blízkosti u cesty šatnové lístky. Hráči pak lístky hledají a sbírají. Podle čísel poznají, zda některý vynechali, ale nesmějí se pro něj již vracet. Vítězí ten, kdo jich nasbíral nejvíce.
Obměna: Každému hráči či skupince přidělíme jinou barvu lístečků.
|