![]() zámek Okříšky typ: Zámek okres: Třebíč |
![]() Pustevny typ: Skanzen okres: Vsetín |
![]() Vildenberk typ: Zřícenina okres: Brno-venkov |
![]() Hradec Králové typ: Město okres: Hradec Králové |
![]() Sovinec typ: Hrad okres: Bruntál |
běhací (101) | do vlaku (1) | biologická (13) | |
stolní (33) | házení kamínky (26) | bojová (75) | |
házení míčem (120) | házení šipkami (20) | házení vším možným (24) | |
herecká (42) | honička (44) | inteligentní (85) | |
s kuličkami (11) | na plavidlech (18) | na pochodu (41) | |
noční (33) | obratnostní (108) | odhadovací (10) | |
ojedinělá (107) | orientační (44) | papírková (27) | |
poslepu (87) | postřehová (92) | pouťová atrakce (17) | |
praktická (22) | pro pobavení (27) | psycho hra (7) | |
se slovy (54) | smyslová (50) | sportovní (17) | |
taneční (13) | umělecká (29) | úpolová (63) | |
vědomostní (15) | vodní běhání (13) | vodní (59) | |
výlet pro předškoláky (5) | zimní (19) | zimní sportování (11) | |
zručnostní (16) |
1. Black
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dva |
Trvání hry: | 15 min. |
Místo hry: | kdekoli |
Pomůcky: | čtverečkovaný papír, tužky |
Kdo vložil: |
Šaras |
Popis: |
Hrají dva hráči ve čtverci 5x5, jehožpole El je vy-šrafováno. Do prázdných polí hráči střídavě zakreslují obrazce K, L a M, přičemž dodržuj í následující pravidla:
1. Na začátku první hráč zakreslí obrazec K do poleA5.
2. Druhý hráč zakreslí libovolný z obrazců do některého z polí A4 či B5. Tím je utvořena souvislá čára jdoucí přes dvě políčka.
3. Hráč, který je na tahu, je povinen pokračovat v utvořené souvislé čáře zakreslením některého z obrazců na pole, na jehož hranici souvislá čára končí. (V obrazci K se čára ve středu neohýbá, ale vždy jde rovně.)
Hráč prohrává, pokud dovede čáru na okraj čtverce, nebo když se jeho soupeři podaří ji dovést na okraj pole El. Při této hře je zvláště důležitý čas na tréning a hledání optimální taktiky.
|
2. Cross-out
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dva |
Trvání hry: | 15 min |
Místo hry: | u stolu |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
Rajče |
Popis: |
Na začátku hry se oba hráči dohodnou kdo začne a pak každý tajně napíše cifru od 6 do 9. Pak si cifry ukáží, sečtou je a nakreslí do řady tolik čtverečků, kolik byl součet. Druhý čtvereček zjedné strany proškrtnou. Tím je připravena hrací plocha a může se začít hrát. Hráč na tahu proškrtne jeden čtvereček nebo dva sousedící čtverečky. Proškrtávat se smí jen prázdné čtverečky. Kdo nemá tah, prohrál.
Lze škrtat jen čtverečky vedle sebe, a tudíž záleží na rozmístění neproškrtlých čtverečků. Pokud nepro-škrtlé čtverečky tvoří souvislý blok, má hráč na tahu triviální vyhrávající strategii, a proto se tedy na začátku jeden ze čtverečků proškrtává.
|
3. Cvrnkačka
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dohromady |
Trvání hry: | 5 min |
Místo hry: | |
Pomůcky: | knoflík, tužka |
Kdo vložil: |
Ned |
Popis: |
Položte na stůl knoflík tak, aby se dotýkal stolu svou zakulacenou stranou. Pak přitlačte na okraj knoflíku nějakým zakulaceným dřívkem či neořezaným koncem tužky ap. Pod tímto silným a prudkým přitlačením knoflík vyskočí do výšky. Dopadne-li zpět na svou zakulacenou stranu, dostane hráč 3 body, dopadne-li na rovnou stranu, obdrží hráč 1 bod. Spadne-li knoflík ze stolu, hráč ztrácí 2 body. Hráči se desetkrát vystřídá jí a vítězí ten s největším počtem bodů.
|
4. Cvrnkáni na čísla
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dohromady |
Trvání hry: | 30 min |
Místo hry: | u stolu |
Pomůcky: | balicí papír, knoflíky |
Kdo vložil: |
Sugar |
Popis: |
Pokryjete desku hladkého stolu balicím papírem, na jehož horních třech čtvrtinách je namalována šachovnice se samými bílými poli o velikosti asi 3x3 cm. Na každém čtverci je napsáno nějaké číslo od 1 do 20. Čísla mohou být zpřeházená, některá se mohou opakovat, jiná mohou být vynechána. Každý hráč má knoflík, který má cvrnknutím dopravit od spodního okraje papíru na některý ze čtverců. Číslo čtverce, na kterém se knoflík zastavil, se zapisuje: to je počet bodů, které hráč v tomto kole hry získal. Každý se proto bude samozřejmě snažit cvrnknout knoflík na čtverec s největším číslem ale to se vždycky nepodaří, knoflík si nedá moc poroučet! Přeletí-li hráči knoflík přes papír a spadne ze stolu, nevydělá hráč nic a musí zaplatit pokutu 20 bodů. Odečte si je z těch, které už získal v předchozích kolech. Je ovšem také možné, že "udělá sekyru" hned při prvním cvrnknutí. Každý si své výdělky i pokuty přesně zapisuje, sčítá a odčítá za kontroly ostatních. Dorazí-li knoflík na hraniční čáru mezi dvěma či více čtverci, platí číslo toho čtverce, na kterém je knoflík zřetelně umístěn většinou své plochy. Je-li umístění sporné a hráči se přou, které číslo má platit, hod se ruší a hráč startuje znovu.
|
5. Čtverečkování
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | jednotlivci |
Trvání hry: | 15 min |
Místo hry: | na stole |
Pomůcky: | čtverečkovaný papír, tužky |
Kdo vložil: |
Magic |
Popis: |
Na čtverečkovaném papíru tužkou vymezíme čtverec o délce a šířce 15 čtverečků. Hráči mají v ruce tužku a po sobě udělají čáro po straně některého čtverečku uprostřed velkého čtverce.
Cílem je, abychom svou čárou uzavřeli čtvereček, který během hry už ze tří stran orámovali. Kdo takto uzavřel čtvereček, může si do něj zapsat nějaký svůj znak.
Musíme promýšlet, ke kolika uzavřením dopomůžeme svými čarami spoluhráči a kolik nám jich musí přenechat, aby to bylo pro nás výhodnější.
Vyhrává ten, kdo má nejvíc uzavřených čtverečků označených svými znaky.
|
6. Iábelské šipky
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dva |
Trvání hry: | 15 min |
Místo hry: | u stolu |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
Ned |
Popis: |
Hraj i se na orientovaném grafu s j edním startovním vrcholem a několika cílovými. Hráči střídavě posunují figurku ve směru šipek, kdo dosáhne cíle, vyhrál.
|
7. Diplomacie
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | 4-7 lidí |
Trvání hry: | 4 hodiny |
Místo hry: | u stolu |
Pomůcky: | mapa |
Kdo vložil: |
Tuma |
Popis: |
Mapa světa je rozdělená na státy. Každý hráč vlastní jednu velmoc. Na různých teritoriích má vojenské jednotky. Hra probíhá po kolech. Každé kolo má 3 etapy: napsání pokynů pro tahy jednotek, řešení kolizí a debata mezi hráči o strategii.
Úkoly jsou hráčům na začátku tajně určeny (zabrat nějaký kontinent, zničit někoho jiného...). Hrakonči v okamžiku, kdy někdo splní svůj úkol. Hráči se nesmí izolovat, jinak by je ostatní zničili. Musejí se vzájemně domluvit, kdo na koho.
|
8. Foukanda I.
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dva |
Trvání hry: | <10mm |
Místo hry: | |
Pomůcky: | pingpongový míček |
Kdo vložil: |
Zeke |
Popis: |
Po každé straně stolu usedne jeden hráč (při větším počtu hráčů i dva nebo tři) a doprostřed stolu se položí pingpongový míček. Nemáte-li jej, poslouží i malá papírová kulička. Na dané znamení začnou všichni hráči do míčku foukat a snaží se, aby míček spadl na soupeřově straně se stolu, nebo aby se dotkl tváře některého z cizích hráčů. To se lehko stane, protože při foukání mají všichni hráči hlavy až u okraj e stolu. Strana, které míček spadl se stolu nebo se dotkl něčí tváře, dostává gól. Není přípustno pokládat při hře ruce na stůl. Hraje se na čas předem smluvený (nejdéle 10 minut, protože foukání za chvíli velmi unaví) nebo na pořadí branek: poslední je strana, která obdrží první branku, předposlední ta, která obdrží branku druhou, za ní je strana s brankou číslo tři a vítězí strana, která zůstává jako poslední bez branky.
|
9. Foukanda II.
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dvě skupiny |
Trvání hry: | <10mm |
Místo hry: | |
Pomůcky: | křída, pingpongový míček |
Kdo vložil: |
Jessie |
Popis: |
Udělejte si malou kuličku z papíru ještě lepší je pingpongový míček). Pak se rozsaďte po všech stranách stolu a nakreslete křídou uprostřed okraje každé strany malou branku o šíři asi 10 cm. Výška branky je 5 cm. Hráč každé strany stolu hraje proti třem brankám stran ostatních. Branka je tedy, když kulička, poháněná po stole foukáním hráče, vběhne do některé z branek. Je-li vás málo na obsazení všech čtyř stran stolu, hrajte jen na dvou stranách.
|
10. Horolezci
|
|
Typ hry: | stolní |
Počet hráčů: | dva |
Trvání hry: | 15 min |
Místo hry: | u stolu |
Pomůcky: | |
Kdo vložil: |
Ned |
Popis: |
Oba hráči mají čtyři sady kartiček s čísly 1 až 5. Na začátku hry oba ?stojí pod skálou", neboli si představují, že jsou ve výšce 0 metrů. Cílem je vylézt na skálu, například do výšky 60 metrů. Hra se hraje na etapy, v každé etapě leze jeden z hráčů. Tah v této hře vypadá následovně: Hráč se rozhodne, zdali ?leze" nebo ?tluče skobu". V případě že leze, druhý hráč mu ukáže kartičku o kolik popolezl a dá ji stranou. Pokud mu ukáže kartu s číslem 1, zamená to, že horolezec spadl a to do výšky, kde zatloukl poslední skobu. Jinak, rozhodl-li se hráč na tahu zatlouct skobu, připíše si skutečnou výšku toho, co v této etapě vylezl. Po zatlučení skoby i po pádu etapa končí a ?leze" druhý hráč. V případě, že by hráči došly všechny kartičky, vezme znova celou sadu a hraje se bez přerušení dál. Kdo dosáhne vrcholu dřív, vyhrál. Hra je náročná na strategii ? co si můžu dovolit, je třeba počítat jak svou i soupeřovu výšku, kartičky které mají oba hráči k dispozici (hlavně padáky) a odhadnout, kam až mě soupeř pustí, nebo kam by mě měl pustit, aby se nepoškodil.
|